• Gratis verzenden vanaf € 50,-

Partnerschappen

De geheime tuin.

Een samenspel van licht, geluiden, geuren en materialen: Dr. Hauschka heeft de kunstenaar Eyal Burstein gevraagd een installatie te maken die alle zintuigen prikkelt. Een wandeling door de magische tuin op de NOMAD Art Fair in Venetië.

De ruimte is volledig in het donker gehuld. Alleen vier lichtzuilen breken het zwart en wie deze ongewone omgeving op zich laat inwerken, merkt dat zijn zintuigen worden geprikkeld: “Ik wilde dat mensen het gevoel kregen echt in een magische tuin te zijn. Eenvoud en rust zijn de waarden die ik het publiek daarin wil laten ervaren”, zegt de kunstenaar Eyal Burstein over zijn werk.

In zijn tuin wordt elk zintuig op een subtiele, zachte manier geprikkeld. De Dr. Hauschka-parfumeur Jörg Zimmermann heeft met etherische oliën een uniek geurcollage gemaakt die perfect in harmonie is met de achtergrondgeluiden uit de natuur. Geluid en geur vullen de vier lichtzuilen aan. Het licht wordt in kleine glazen kubussen gebundeld die op ronde marmeren platen liggen en wordt zo naar een centraal geplaatste prisma geleid. Van hieruit verstrooit het licht in warme kleuren in alle richtingen. 

'We raken in het dagelijks leven vaak overprikkeld. Maar hier in deze tuin heeft elk zintuig maar één taak: de ogen zien alleen de lichten. De oren horen alleen de achtergrondgeluiden van de natuur. Deze focus kalmeert het lichaam en de geest en het was interessant om te zien wat het effect hiervan op het publiek was.'

De opbouw van de installatie staat symbool voor het acroniem WALA (het moederbedrijf van Dr. Hauschka): warmte, as, licht, as. Het is de unieke conserveringsmethode die de bedrijfsoprichter Rudolf Hauschka heeft ontwikkeld. “Veel mensen weten bijna niks over het bedrijf dat achter de producten zit en er is zo veel over te vertellen”, legt Burstein uit.

'Voor mij heeft deze tuin iets magisch. Hij is kostbaar. Het was mijn bedoeling dat zo ook de houding van Dr. Hauschka wordt waargenomen: de tuin met geneeskrachtige planten als het waardevolste goed van het merk dat moet worden beschermd, maar ook moet worden gedeeld.'

Op de kunstbeurs in Venetië bouwt Eyal Burstein te midden van kunst, design en een bruisende stad zijn tuin voor het publiek op. “Ik heb altijd bepaalde wensen voor of verwachtingen over welk effect mijn eigen kunst op mensen heeft. Maar ik heb geen invloed op wat er daadwerkelijk gebeurt. Het deed me goed om te zien hoe mensen uit de hectische omgeving in mijn tuin terechtkwamen en een kort moment van rust en ontspanning voor hun zintuigen vonden.”