• Gratis verzenden vanaf € 50,-

Leven in het ritme van de natuur laat mensen bloeien

Interview met Marlijn van Straaten - CEO Dr. Hauschka Benelux.

Stap in de wereld van Dr. Hauschka Benelux door de ogen van CEO Marlijn van Straaten. Ontdek meer over het merk, de toewijding aan duurzaamheid, uitdagingen, ambities en meer.

In 2021 begon je als CEO. Wat trok jou aan in Dr. Hauschka? 

Wat me in het bijzonder aansprak, was de authenticiteit van het merk. Dr. Hauschka werkt al sinds de oprichting in 1967 met 100% natuurlijke producten, lang voordat 'duurzaamheid' een veelbesproken term werd. Onze missie is om jou te laten bloeien in het ritme van de natuur. Ik vind het prachtig om een bijdrage te kunnen leveren aan dit doel, en dat ook nog eens samen met een fantastisch team van toegewijde en gepassioneerde collega's.

Wat maakt Dr. Hauschka in jouw ogen zo bijzonder? 

Allereerst de manier waarop wij ondernemen, waarbij het credo ‘we geven meer dan we nemen’ centraal staat. Het behoud van de natuur en respect voor de mensen in onze fair trade partnerschappen hebben altijd onze hoogste prioriteit. We maken gebruik van meer dan 500 natuurlijke grondstoffen en leggen de lat hoog wat betreft de eisen en kwaliteitsnormen voor onze producten. Een aanzienlijk deel van deze grondstoffen – planten en bloemen – telen en oogsten we zelf in onze biodynamische tuin in Duitsland. Het is werkelijk een betoverende plek. Het idee om de kracht van de natuur te benutten klinkt misschien eenvoudig, maar ik vind het heel bijzonder hoe dat bij Dr. Hauschka in de praktijk wordt gebracht. Met onze diepgaande kennis over de heilzame werking van planten en het ritme van de natuur, creëren we cosmetica die de huideigen kracht stimuleert en haar met doeltreffende impulsen weer in balans brengt.

Wat ons ook uniek maakt, is ons team van 110 gespecialiseerde therapeuten die verspreid zijn over het hele land. Zij bieden holistische behandelingen die een laag dieper gaan dan de huid. Waarbij ‘innerlijke schoonheid’ en ‘uiterlijke schoonheid’ met elkaar verbonden worden. Ik bezoek zelf ook regelmatig een therapeut en kom er altijd herboren vandaan – het voelt echt als een mini-vakantie.

Het assortiment van Dr. Hauschka is groot, jullie hebben bijvoorbeeld alleen al 14 verschillende dagcrèmes en gezichtsoliën. Kan je vertellen waarom Dr. Hauschka zo’n groot assortiment heeft? 

Ons assortiment heeft te maken met Dr. Hauschka’s bijzondere kijk op schoonheid: we kijken naar zowel innerlijke als uiterlijke schoonheid en houden rekening met de behoeften van de huid in verschillende seizoenen, levensfasen en omstandigheden. In de winter heeft je huid bijvoorbeeld andere behoeften dan in de zomer. Net zoals je huid andere behoeften heeft wanneer je zwanger bent of in de overgang zit, of wanneer je bijvoorbeeld veel stress ervaart. We ontwikkelen producten voor verschillende huidtypen, levensfasen en seizoenen. Vandaar onze grote keuze aan gezichtverzorgingsproducten. 

Hoe weet je als gebruiker welk product het meest geschikt is voor jouw huidtype?

Ten eerste bieden we op onze website de mogelijkheid om een online huidtest uit te voeren. Deze test omvat 8 vragen over jouw huid en specifieke behoeften, waarmee we een persoonlijk huidadvies voor je kunnen samenstellen. Deze test is trouwens helemaal anoniem en vrijblijvend.

Een tweede optie is om een van onze gespecialiseerde therapeuten te bezoeken, en er is altijd wel een in jouw buurt! Zij zijn als geen ander in staat om jouw huid en haar behoeften te analyseren en je te adviseren welke verzorging het beste bij je past.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor Dr. Hauschka? 

Wij maken uitsluitend gebruik van natuurlijke ingrediënten, wat betekent dat onze productie nauw verbonden is met de natuur. Dit houdt in dat we soms te maken hebben met mislukte oogsten of een lagere opbrengst dan verwacht. Als gevolg daarvan kan het voorkomen dat we bepaalde producten niet kunnen produceren of slechts in beperkte hoeveelheden beschikbaar hebben. We begrijpen dat dit voor onze klanten erg teleurstellend kan zijn, vooral als ze hun favoriete product niet kunnen bemachtigen.

Dr. Hauschka blijft een merk dat deel uitmaakt van een groter geheel, met de WALA Foundation achter ons moederbedrijf - die als drijvende kracht fungeert. Dit stelt ons in staat om voortdurend te investeren in mensen en de ontwikkeling van onze producten. Ook betekent dit dat wij liever de belangen behartigen van onze fair-trade partnerschappen, dan te gaan voor grootschalige marketingcampagnes. Hierdoor vertrouwen we voornamelijk op de kracht van aanbevelingen en de waardevolle ervaringen die we kunnen bieden, zonder er al te nadrukkelijk de schijnwerpers op te richten.

De prijzen van Dr. Hauschka producten zijn hoger dan van sommige andere cosmeticamerken, hoe komt dat? 

Het klopt dat onze prijzen hoger zijn in vergelijking met sommige andere merken. Dit komt doordat we uitsluitend met 100% natuurlijke ingrediënten werken. Dit proces vergt veel tijd, van het zaaien en verzorgen tot het handmatig oogsten van de ingrediënten. Bovendien werken we samen met lokale boeren in landen als India en Kenia. Sommige ingrediënten, zoals avocado's en macadamianoten, groeien simpelweg niet in Europa. We zetten niet alleen projecten op om biologische kwaliteit na te streven, nog belangrijker is dat onze partners een eerlijke prijs ontvangen, evenals de kennis en expertise om zelf biodynamisch te telen. Daarnaast zijn we van mening dat verantwoord economisch en sociaal handelen in de gehele waardeketen noodzakelijk is voor een duurzame bedrijfsvoering. Onze prijzen zijn misschien niet de laagste, maar ze zijn eerlijk. 

Wat is jullie beleid met betrekking tot duurzaamheid?

Wij voelen als bedrijf een grote verplichting om het milieu te beschermen en zorgvuldig met natuurlijke hulpmiddelen om te gaan. Het milieu zit in onze natuur: al meer dan 50 jaar bestaat Dr. Hauschka Cosmetica uit niets anders dan puur natuur. De ingrediënten van onze producten zijn 100% natuurlijk en voor meer dan 80% van biologische oorsprong. Wij telen in onze tuin talrijke geneeskrachtige planten en helpen overal ter wereld boeren hun werkwijze aan te passen – om zo het gecertificeerde Demeter-keurmerk voor biodynamische landbouw te verkrijgen. Een mooi voorbeeld hiervan is boer Fekade Lakew. Na 7 jaar voorbereiding distilleerde hij de eerste biologische rozenolie in Afrika voor Dr. Hauschka – iets waar wij trots op zijn. 

We gebruiken geen kunstmatige conserveringsmiddelen. Dit betekent ook dat we goed moeten nadenken over de verpakkingen die we gebruiken: hoe blijft de waardevolle inhoud van hoge kwaliteit? Bij de keuze van verpakkingsmaterialen overwegen we zorgvuldig de voor- en nadelen van elk materiaal. We beoordelen de productbescherming, materiaalbesparing en het percentage recyclebaar materiaal voor elk product. Ons voornaamste doel is om op verantwoorde wijze met natuurlijke hulpbronnen om te gaan.

Wat is jouw eigen favoriete Dr. Hauschka product? 

Mijn absolute favoriet is de Regeneratie Olie, en daarnaast kan ik echt niet meer zonder de Reinigingscrème. Ik gebruik beide producten 's ochtends en ze geven mijn huid een natuurlijke, stralende gloed.

Wat is jullie ambitie?

Het is onze ambitie om onze consumenten in de Benelux te laten bloeien met onze producten. We willen dit onder andere doen door de toegankelijkheid van onze producten te vergroten. Dr. Hauschka is al sinds jaar en dag verkrijgbaar in biologische voedingswinkels in Nederland en België, evenals bij onze Dr. Hauschka Therapeuten. Inmiddels behoren we, naast ons eigen webshop, ook tot het assortiment van de Bijenkorf, Douglas en Holland & Barrett. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met onze prachtige natuurlijke producten, en op die manier bij te dragen aan zowel innerlijke als uiterlijke schoonheid voor iedereen.