• Gratis verzenden vanaf € 50,-

Gezonde tanden & mond

Gezonde tanden, gezond organisme.

Je mond en tanden hebben meer invloed op je gezondheid dan gedacht. De conditie van je mondholte kan immers je hele lichaam beïnvloeden. Omgekeerd kunnen algemene ziektes ook invloed hebben op de gezondheid van je mond. Als gevolg van ontstekingen in de mondholte (tandkas, wortelvlies, kaakbeen) kunnen bacteriën in de bloedbaan terechtkomen en ook andere lichaamsdelen bereiken, waar ze een reeds bestaande ziekte kunnen versterken. Andersom kan een stofwisselingsziekte zoals diabetes tot tandvleesontsteking (parodontitis) leiden. Tegelijkertijd hebben wetenschappelijke studies aangetoond dat het effectief behandelen van parodontitis een positieve invloed kan hebben op diabetes.

Med tip nr. 1

Ontstekingen in de mondholte zijn vaak een belangrijke aanwijzing voor andere ziektes in het lichaam. Raadpleeg je arts of tandarts als je tandvlees is ontstoken of je mond droog aanvoelt.

Gezonde tanden dankzij de juiste voeding.

Voedingsmiddelen kunnen je gezondheid bevorderen, maar ook in gevaar brengen. Als je dit weet, kun je je tanden en tandvlees beschermen en versterken.

Eiwitrijke, vet- en zuurarme levensmiddelen zoals linzen, bonen, mager vlees en vis hebben een positieve invloed. Ook kaas is een ideale tandbeschermer. Kaas bevat calcium en fosfaat, die samen met het melkeiwit caseïne een beschermend laagje vormen rond het tandglazuur. Let er bovendien op dat je voldoende drinkt. Mineraalwater zonder koolzuur, groene of zwarte thee zonder suiker zijn het beste. Drinken versterkt immers het spoeleffect in je mond. Problematisch zijn zoet, zuur en kleverig snoepgoed, frisdranken en koolhydraten uit tarwebloem. Al in de mond ontstaan hieruit zuren, die het tandglazuur aantasten en de mondflora behoorlijk kunnen verstoren (zie p. 6).

Vers fruit is gezond, omdat het rijk is aan vitaminen en mineralen. Het bevat helaas ook fruitzuren, die erosie van het harde tandweefsel kunnen veroorzaken. Vooral voor mensen met gevoelige tanden is het daarom beter om fruit als toetje te eten in plaats van tussendoor. Zo hebben de tanden voldoende tijd om te herstellen omdat het tand- glazuur de mineralen in het speeksel kan opnemen.

De mens en mondhygiëne vanuit een holistisch perspectief.

Dr.Hauschka Med in gesprek met W. Güldenstern, dokter in de tandheelkunde

Wat onderscheidt de holistische tandheelkunde van de reguliere aanpak?

Onze tanden zijn meer dan mechanische instrumenten van het spijsverteringsstelsel. Zij drukken onze individualiteit uit en onze veelzijdige uiteenzetting met het leven. In de antroposofische geneeskunde zien we patiënten daarom niet alleen als fysieke, ’mechanische‘ wezens maar ook als mensen die psychisch en geestelijk voortdurend evolueren. Ik noem dit de ’luisterende geneeskunde‘. Als arts moet ik naar de tanden ’luisteren‘ om de behoefte aan genezing van de hele mens te zien.

Volstaat het om je tanden met een willekeurige tandpasta, tandenborstel en flosdraad schoon te maken?

Mijn ervaring leert me dat een tandenborstel en flosdraad voor een effectieve mondhygiëne niet voldoende zijn. Mondspoelingen leveren een belangrijke bijdrage om moeilijk te bereiken plekken in je mond te verzorgen. Maar niet elke mondspoeling of tandpasta bevat de juiste ingrediënten.

Moeten we bepaalde ingrediënten vermijden, bijvoorbeeld fluoride en tenside?

Tegenwoordig vinden we in het water, in de lucht en in voedingsmiddelen steeds meer fluoride. Daarom hebben we er geen gebrek aan. Het is daarom raadzaam om fluoride niet continu op te nemen via tandpasta, maar alleen als het therapeutisch noodzakelijk is en als de arts het aanbeveelt. Tensiden (stoffen die de tand- pasta laten schuimen) zijn ook niet essentieel voor een goede tandreiniging. Daarom adviseer ik tensidevrije tandpasta.

Welke natuurlijke ingrediënten in tandpasta en mondspoelingen kunt u wel aanbevelen?

Vooral etherische oliën kunnen in tandpasta en mondspoelingen hun heilzame werking uitoe- fenen. Extracten van salie zijn nuttig. Ratanhia is een bijzonder heilzame plant, die men zelfs gebruikt om de genezing na tandheelkundige ingrepen te bevorderen. Ook extracten van de paardenkastanje (Aes- culus hippocastanum) hebben een positieve werking. Zij versterken de tanden en maken de mondholte resistent. Even waardevol is groene chlorofyl, die de vitaliteit tijdens de tandontwikkeling versterkt en reguleert. Bij gevoelige tanden heb ik ook goede ervaringen met witte klei in tandpasta.

Verbeter de weerstand van je tandglazuur.

Onze tanden zijn bekleed met een minerale laag, die hun weerstand verbetert en ze beschermt tegen schadelijke invloeden. Tandglazuur is een van de hardste stoffen van ons lichaam. De mineralen calcium en fosfor zijn de belangrijkste bestanddelen van de glazuurvormende verbindingen, die echter gevoelig zijn voor zuur. Als we suiker (ook verborgen suikers) opnemen via onze voeding en drank, zetten de natuurlijke bacteriën van de mondflora deze om in zuren. Deze tasten het glazuur aan en lossen waardevolle mineralen op. Een gezonde speekselvloed neutraliseert deze zuren. Het speeksel reinigt de mondholte en de mineralen in het speeksel worden weer in het glazuur opgenomen (remineralisatie). Met een passende voeding en een goede mondhygiëne ondersteun je het natuurlijke ritme van remineralisatie.

Med tip nr. 2

Geef je tanden tussen de maaltijden door voldoende tijd om te regenereren en op natuurlijke wijze te remineraliseren. Spoel na het eten je mond met een mondspoeling of met water en vermijd snacks, vruchtensap, frisdranken, gezoete koffie en thee.

Med Tip nr. 3

Wist je dat tandenpoetsen direct na het eten je tand- glazuur kan beschadigen? Het is beter om minstens 30 minuten te wachten – vooral na een glas wijn of sap en na het eten van fruit. Het tandglazuur, dat door de zuren ietwat poreuzer is, is dan bijzonder gevoelig en kan letterlijk worden weggepoetst.